Rema Distribusjon AS tar i bruk Blue Ridge Supply Chain Analytics

Del på linkedin
Del på twitter
Del på facebook
Blue Ridge-løsningene for Supply Chain Analytics implementeres hos Rema Distribusjon AS, et datterselskap av en av Norges ledende matkjeder, REMA 1000. REMA Distribusjon vil med dette utnytte mulighetene innen selskapets Supply Chain Planlegging, Progostisering, vareforsyning og samarbeid i forsyningskjeden.

Atlanta, GA og Oslo (PRWEB) 18. mars 2015 – Blue Ridge, en global Cloud supply chain planning og supply chain analytic-leverandør annonserte i dag at Rema Distribusjon har implementert Blue Ridge Supply Chain Analytics-løsningen. Dagligvaredistributøren vil dra nytte av økt innsikt omkring sin forsyningskjede og forhold i butikkene samt økt samhandling med leverandørene.

Blue Ridge Supply Chain Analytics er en cloudbasert løsning som benyttes av en rekke grossister og detaljister verden over. «Vi har en langt samarbeid med Rema Distribusjon innen innkjøp og supply chain planlegging bak oss. Rema Distrisjon har blitt en elitespiller som utnytter supply chain-optimering som et konkurransefortrinn. Vi forventer at teamet er vel forberedte på å benytte våre analyser til å oppnå en endra bedre bunnlinje», uttaler Greg White, CEO i Blue Ridge.

«Vi er nå i stand til å samarbeide både internt og eksternt på en helt enestående måte – vi forsyner i realtid avanserte forsyningskjede- og analysedata til andre avdelinger såvel som til nøkkelpartnere.»

Rema ser frem til å kunne dra nytte av denne Cloud-baserte løsningen. «Fordi at Blue Ridge Supply Chain Analytics er skybasert, får vi muligheten til løpende å trekke lærdommer fra ledende spillere andre steder i verden. Da vi bestemte oss for å gå igang med løsningen, så vi fort at systemet ikke bare gir et vell av ferdiglagde analyser skreddersydee til en dagligvaregrossists- og detaljists forsyningskjede, det jobber også i mange andre dimensjoner hvor man raskt kan kombinere Supply Chain Reporting fra enhver datakilde på en meget effektiv måte», kommenterer Trond Eggan, Innkjøpssjef i Rema Distribujson og ansvarlig for planleggingen av vareforsyningen på tvers av 6 høyhastighets distribusjonssentre.

Enkelheten i implementeringen og fleksibiliteten var også attraktivt når det gjaldt Blue Ridge-løsningen. «Løsningen faller fint sammen med vår krav til IT-arkitektur, noe som har muliggjort en rask og kostnadseffektiv implementering», sier Eggan.

Supply chain-teamet hos REMA er klare til å benytte Blue Ridges Supply Chain Analytics-teknologi for å kunne dra full nytte av deling av Supply Chain Planning-innsikter innen organsiasjonen såvel mot eksterne handelspartnere. «Mitt sentrale planleggingsteam har allerede begynt å utnytte mulighetene for nye analyser samt at de oppdater nye og kraftfulle måter å bruke dataene på. Vi ser at systemets kraftige og fleksible funksjoner knyttet til det å lage dashboards og sømløs informasjonsdeling er noe som kan vise seg å bli revolusjonerende», sier Eggan.

Eggan legger ti at «vi er nå i stand til å samarbeide internt og eksternt på en helt enestående måte i forhold til tidligere og i forhold til hva som er tilgjengelig i markedet. Vi forsyner realtids, avanserte supply chain-innsikter og -analyser til andre avdelinger og til sentrale handelspartnere og interessenter.»

Ledelsen i Rema Distribusjon ser på Blue Ridge Supply Chain Analytics som et verktøy til videre å styrke selskapets strategiske markedsposisjon: «Konkurransen i dagligvaremarkedet er meget hard. De fleste aktørene har mye informasjon, men det å sette denne informasjonen sammen på en helhetlig måte som støtter oppunder effektivitet og lønnsomhet kan bære en stor utfordrning», sier Irmelin Stølen, logistikkdirektør. «På REMA Distribusjon har vi en spesifikk oppgave: Å skape en betydelig fordel for den enkelte butikk ved å forfølge en kostnadslederstrategi i den norske markedet. Jeg forventer at Blue Ridge analytics-verktøyet vil bidra vesentlig i så måte.»

Om REMA 1000

REMA 1000 del av Reitangruppen, som består av fire forretningsenheter: REMA 1000 (dagligvare), Reitan Convenience, Uno-X Gruppen (bensinstasjoner) og Reitan Eiendom (Eiendomsbestyrelse). Reitangruppen inkluderer også Spaceworld (forbruker-ekektronikk) og 15.6 prosent eierandel i Axfood, en dagligvareaktør basert i Sverige. Reitangruppens hovedkontor ligger på Lade Gaard i Trondheim, and innbefatter det kulturelle og finansielle senteret i konsernet. REMA 1000 and Reitan Convenience har deres hovedkontorer i Oslo, mens Reitan Eiendom finnes i Trondheim. Uno-X Gruppen befinner seg i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavisas mest verdidrevne foretak. Inkludert inntektene fra sine franchisere ble Reitangruppenss totale salg i 2014 82 milliarder norske kroner. Selskapet sysselsetter 36,611 personer i Norden og Baltikum og er rangert blant Norges 10 støreste selskaper.

Om Blue Ridge

Blue Ridge Cloud supply chain planning og analytics-løsninger gir det neste nivået av synlighet og presisjon innen etterspørselsprognostisering, planlegging og vareforsyning til detaljister, distributører og produsenter. Ved å optimere produkttilgjengelighet, lager- og logistikkostnader kan disse selskapene øke sin kontantstrøm med 50% eller mer og øke salget med tosifrede tall og samtidig stabilisere og endog redusere lagrene sine med opptil 30%. Blue Ridges etterspørselsdrevne løsninger kan implementeres på så lite som 90 dager og skaleres til den mest komplekse forsyningskjeden. For mer informasjon, se www.blueridgeglobal.com.

Sverre Rosmo

Sverre Rosmo

Sverre har jobbet med forsyningskjeder, transport og innkjøp i over 20 år. De siste 10 årene har Sverre jobbet som prosjektleder, konsulent og i salgsrettet virksomhet hovedsaklig mot nordiske grossister, distributører og detaljister. Sverre brenner for logistikkfaget og ikke minst innkjøps- og lagerstyring. Han har i lengre tid vært engasjert som foredragsholder på Handelshøyskolen BI og Logistikkhøyskolen. Han har tidligere publisert fagartikler. Sverre er i dag medlem i styret i LOGMA.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt, godtar du at vi lagrer e-postadressen din.

Gjør innsikt om til handling

La oss snakke om hvordan vi kan skape effektive innkjøp og vareforsyning som synes på bunnlinjen for din bedrift!
Rull til toppen