Optimera i gang med Visibility Analytics

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Optimera, Norges ledende leverandør av byggevarer, har tatt i bruk Visibility Analytics for å kunne avdekke muligheter og å hente ut gevinster knyttet til prognostisering, innkjøp og vareforsyning gjennom forsyningskjeden.
Optimera logo

Oslo, Norge 12.12.2013 – Visibility Analytics er en cloud-basert løsning som brukes av en rekke grossister og detaljister over hele verden. Vi har i lengre tid samarbeidet med Optimera på innkjøps- og vareforsyningsområdet. Etter hvert som Optimera har blitt en avansert aktør innen optimering av sin vareflyt, har også behovet for mer avansert, kraftfull og fleksibel analyse presset seg frem. Med sin høyt kompetente og sentraliserte vareforsyningsfunksjon, ser vi at Optimera har spesielt gode forutsetninger for å la Visibility Analytics hjelpe selskapet til å hente ut ytterligere gevinster i sin forsyningskjede.

«Visibility Analytics er en cloud-basert løsning hvor vi får muligheten til løpende å trekke på lærdommer som gjøres av verdensledende aktører hvor som helst i verden. Da vi valgte å prøve Visibility, ble vi imponert både av at systemet både var ferdig konfigurert og produserte relevante analyser og ledelsesoversikter på en mengde områder. Det neste var at vi med et håndgrep kunne lage nye analyser der og da», sier Geir Bærheim, innkjøpssjef med ansvar for vareforsyning inn til selskapets 9 logistikksentre og over 100 butikker.

«Etter kort tid så vi at systemet ga et vell av muligheter for nye analyser; vi oppdager og iverksetter nye muligheter nesten daglig. Et svært interessant område vi nå tar fatt i er mulighetene systemet gir for sortimentsanalyser og dermed langt mer informerte beslutninger innen kategoristyringsområdet. Men systemet gir også muligheter for løpende og interaktiv deling av informasjon med leverandører, transportører og andre interessenter. Fordi dette er en cloud-basert løsning, trenger vi faktisk ikke stille noen tekniske krav til våre samarbeidspartnere, hverken internt eller eksternt. Det er nytt og gir uante muligheter på veien videre», fremholder Bærheim.

«Konkurransen i byggevaremarkedet er knallhard. De fleste aktører sitter på mye informasjon, men det kan være en utfordring å sette sammen denne informasjonen slik at man klarer å utnytte mulighetene og dermed øke sin lønnsomhet, styrke sin kapitalflyt og forbedre sin konkurranseposisjon. Her har vi funnet et verktøy jeg forventer betydelige gevinster fra, ikke minst fordi vi klarer å koble logistikk- og vareforsyningsinformasjon med sortiments- og kategoribeslutninger», sier Asbjørn Vennebo, administrerende direktør.

Om Optimera AS

Er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 100 utsalgssteder, 1900 ansatte og nærmere 7 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Byggsystemer og kjedene Montér, Byggi og Trend. Optimera er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain som har 190000 medarbeidere i 64 land og er Europas største distributør av byggevarer. Les mer på www.optimera.no

Sverre Rosmo

Sverre Rosmo

Sverre har jobbet med forsyningskjeder, transport og innkjøp i over 20 år. De siste 10 årene har Sverre jobbet som prosjektleder, konsulent og i salgsrettet virksomhet hovedsaklig mot nordiske grossister, distributører og detaljister. Sverre brenner for logistikkfaget og ikke minst innkjøps- og lagerstyring. Han har i lengre tid vært engasjert som foredragsholder på Handelshøyskolen BI og Logistikkhøyskolen. Han har tidligere publisert fagartikler. Sverre er i dag medlem i styret i LOGMA.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt, godtar du at vi lagrer e-postadressen din.

Gjør innsikt om til handling

La oss snakke om hvordan vi kan skape effektive innkjøp og vareforsyning som synes på bunnlinjen for din bedrift!
Rull til toppen