Detaljist vinner kundeservicepris for sin forbedring av kundenes kjøpsopplevelse

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Procurator forbedrer tilgjengelighet fra 89% til 97% mens de samtidig forbedrer lagerets omløpshastighet fra 2.9 til 6.5.
Procurator

Detaljist vinner kundeservicepris for sin forbedring av kundenes kjøpsopplevelse

Den svenske detaljisten Procurator opplevde at de sviktet sine kunder fordi altfor mange produkter var tomme på lager.

Procurator, som spesialiserer seg på sikkerhetsprodukter til bedriftsmarkedet i Norden, lagerfører mer enn 19.000 varer I sine butikker på tvers av 5 land. Sent i 2009 var servicegraden 89 %. Omløpshastigheten var 2,9 og lagerverdien ble verdsatt til 127 millioner svenske kroner.

Utfordring: Forbedre tilgjengelighet, øk omløpshastigheten

In 2009 begynte Anders Armandt i sin nye rolle som innkjøpssjef. Han så en mulighet i å forbedre servicegraden og samtidig øke omløpshastigheten på lageret.
Selskapets ERP-system genererte unøyaktige prognoser og det var ikke I stand til å styre lageret på deres distribunal og i deres 17 butikker. Det kunne heller ikke styre den ofte svært variable ledetiden hos Procurators leverandører.

Anders Armandt oppdaget umiddelbart at begrensningene I Procurators ERP-system gjorde førte til en for dårlig innkjøpsprosess. Uten å ha full oversikt, hadde ikke innkjøperne noe annet valg enn å gjøre manuelle overstyringer på varer som var i faresonen av å ikke oppfylle servicegradmålene for å sikre seg nok på lager.

Ledelsen stiller seg bak en full snuoperasjon

Anders forgjenger hadde, før han gikk til en annen stilling, foreslått at selskapet skulle implementere en avansert innkjøpsløsning. Ledelsen støttet denne ideen. Den nye løsningen skulle erstatte prognose- og innkjøpsfunksjonen i selskapets eksisterende ERP-system. Vel vitende om at ERP-teknikker med opprinnelse i produksjon ikke var passende for retail, evaluerte Procurator forskjellige systemer, hvor de så etter en omfattende løsning som kunne håndtere alle spesialitetene knyttet til replenishment i retail. Armandt påtok seg ansvaret for å lede denne evalueringen.

Procurator velger løsning med høy avkastning og lav risiko.

Armandt og innkjøperteamet i Procurator valgte og implementerte Clarity Replenish for sin prognostisering og sin vareforsyning og ikke minst analyser levert av Inventory Investment i samarbeid med vår partner Blue Ridge.

Den tekniske implementeringen tok bare uker. Straks deretter begynte Procurator å ta i bruk en og en leverandør i Clarity Replenish. Hele denne prosessen tok bare fire måneder.
“Selskapet begynte å se resultater med en gang”, sier Armandt. “Vi kunne arbeide med gode prognoser, vi kunne se trender og vi kunne se om det en gang i fremtiden kunne oppstå et problem med et produkt”

Oppdraget utført

Selskapets finansielle resultater forbedret seg raskt og dramatisk. Servicegraden økte til 97 % mens omløpshastigheten økte dramatisk til 6,5, med et lager som reduserte seg til 102 millioner svenske kroner, alt dette i løpet av bare 9 måneder. In løpet av bare et år nådde Procurator 98 % samtidig som lageret reduserte seg med 25 %.

Fra meget bra til fremragende

Helt fra starten sa Anders at «med slike gode resultater, kan det bare bli enda bedre». I dag har Procurator tatt enda et viktig steg fremover. I januar 2012 lovet Armandt sin VD (Adm dir) at han ville kutte enda 8 millioner i lagernivået innen slutten av året. Tøft, ja. Umulig – nei. Armandt presenterte nylig tallene: Reduksjonen var ikke 8 millioner, men 12 millioner kroner.

Armandts konklusjon: “Dette er like mye et resultat av støtten og analysene som Inventory Investment-teamet og Blue Ridge bidrar med som vårt arbeid med CLARITY. Uten teamet på Inventory Investment og Blue Ridge ville det ikke ha skjedd”.

Servicegrad opp med: 8%

Lageret redusert med: 25%

Omløpshastigheten opp: 3.6

 

Retail TouchPoints Customer Engagement Award

I år ga Retail TouchPoints sin pris til 11 selskaper som har implementer løsninger og tjenester for å forbedre kundenes handleopplevelser og detaljistens bunnlinje.
Utvelgelsen var basert på nominasjoner og deltakerne ble vurdert utfra fire kriterier: unike hadle- eller kampanjetilbud, strategier for kundeservice, kundeanalyser og teknologisk innovasjon.

Procurator hadde suksess med å takle utfordringene fra et flerkanals detaljistmiljø ved sin bruk av vår løsning for prognostisering og vareforsyning som forbedret tilgjengelighet i deres butikker, økte
deres omløpshastighet og hadde en markant virkning på kundenes lojalitet.

 

Last ned artikkelen her: procurator_kundecase_jan_2013

Sverre Rosmo

Sverre Rosmo

Sverre har jobbet med forsyningskjeder, transport og innkjøp i over 20 år. De siste 10 årene har Sverre jobbet som prosjektleder, konsulent og i salgsrettet virksomhet hovedsaklig mot nordiske grossister, distributører og detaljister. Sverre brenner for logistikkfaget og ikke minst innkjøps- og lagerstyring. Han har i lengre tid vært engasjert som foredragsholder på Handelshøyskolen BI og Logistikkhøyskolen. Han har tidligere publisert fagartikler. Sverre er i dag medlem i styret i LOGMA.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt, godtar du at vi lagrer e-postadressen din.

Gjør innsikt om til handling

La oss snakke om hvordan vi kan skape effektive innkjøp og vareforsyning som synes på bunnlinjen for din bedrift!