Corona: Fra reaktiv til proaktiv

Del på linkedin
Del på twitter
Del på facebook
Hvordan snu Corona fra trussel til mulighet?
A Buyer's guide in volatile times

Her er noen elementer du kan vurdere i din Corona-plan

Alle bedrifter som lager, kjøper og selger varer har nå store utfordringer knyttet til Corona-viruset. 

En nylig publisert undersøkelse fra IBF viste at hele 44% av selskapene ikke hadde noen plan for å håndtere dette. Vi tror det er lurt at du har en plan. Og ikke minst at du har en riktig plan. Det vil vi gjerne bidra til i denne artikkelen.

Ikke vent og se – lag din plan og kom igang!

Vår erfaring er at krisen rammer de ulike bedriftene veldig ulikt – og det avhenger mye av hvilken bransje man er i.

Enten ser man at salget stuper, eller så er man redd for at salgsnedgangen kommer til å treffe «før eller siden». Og som ikke det var nok, forsinkes eller uteblir leveranser. Og man må ofte skaffe seg andre leverandører – kanskje på andre kontinenter.

I noen bransjer er det – i alle fall for øyeblikket – en veldig økning i omsetningen – og problemet er da mer å få tak i noen som kan hjelpe til – og som fremdeles er friske!

Proactive vs Reactive

Hva kan jeg som innkjøper gjøre?

Vi sitter ikke på fasiten på hva du som innkjøper kan gjøre, men her er noen av de tiltakene mange hittil har gjort.

Det er vanskelig å vite akkurat hvordan dette utvikler seg videre, men det kanskje aller viktigste er tross alt at man forsøker å tenke gjennom ulike scenarier og så iverksetter planen etter beste evne.

Vi skal nevne at mange av erfaringene er gjort ved at våre kunder har brukt funksjonaliteten i våre løsninger og derfor har kunnet snu seg svært raskt rundt.

Men dette er en levende materie og nye tilnærminger og erfaringer oppstår løpende.

Hvis du lurer på hvordan vi faktisk gjør disse tingene, ta bare kontakt, så skal vi forklare deg litt nærmere.

Buyer at Work

Her er noen av de tiltakene våre kunder har brukt/vurderer å bruke:

  • Bruk av Event: Det å legge et Event på en vare eller gruppe varer vil filtrere bort etterspørsel utover det normale i den aktuelle perioden. Dermed får ikke ekstraordinære svingninger utover normal etterspørsel lov til å påvirke neste periodes prognose.
  • Endre prognosen for så å fryse den: For flere har det vært aktuelt å endre prognosen til et lavere nivå og evt fryse den i en gitt periode. Dette kan gjøres for enkeltvarer, men for mange har det vært aktuelt å gjøre det på gruppenivå. Da rekker man over mange varer samtidig. Når man endrer prognosen, kan det være veldig lurt å ta vare på den verdien man nå har, for eksempel i et brukerdefinert felt, slik at man kan ta i bruk denne verdien når man går tilbake til «normalsituasjonen».
  • Det er ikke sikkert at endring av prognosen er nødvendig. Husk at når du selger mindre, vil det gå lenger før du når et bestillingspunkt. I våre løsninger passer logikken på dette automatisk. Og hvis du har svært lange ledetider, er en av evalueringene hvorvidt du tror situasjonen kan ha normalisert seg innen du mottar varene.
  • Endring fra 4-ukers prognoseperiode til ukesprognostisering: Ukesprognoser er mer responsive enn 4-ukersprognoser. Det er derfor noen bransjer, for eksempel innen mat/storhusholdning, typisk bruker uke, mens man innen hardgoods – for eksempel byggevare, typisk bruker 4-ukers perioder. Det kan være at du ønsker å gå over til ukesprognostisering inntil videre for noen av dine varekategorier slik at du får en raskere tilpasning av prognosen. 
  • Hva hvis du forventer en dramatisk nedgang i omsetningen? Da er det fint å være på den proaktive siden. Systemet hjelper til med å justere prognosene, men det er grenser for hvor raskt og mye systemet vil justere prognosen. Derfor: Der du «vet» at det er behov får drastiske reduksjoner, gå for all del inn og juster manuelt. Dette kan gjøres på enkeltvarer eller på den kategorien eller grupperingen du måtte ønske.
  •  Ellers hører vi at:
    • Hvis restauranter stenges, vil storhusholdning/HoReCa reduseres, men antakelig erstattes av privat forbruk (mat/middagsmat/drikkevarer)
    • Hvis ledetidene er lange, bør man være tilbakeholdne med endringer (gitt at endringene er forbigående)
    • Vareforsyning fra leverandør kan bli usikker – det kan være aktuelt med bygging av ekstra sikkerhetslager i en periode – selv om forventet etterspørsel forventes å gå ned. Gjelder spesielt ved lange ledetider
    • Noen varer kan egne seg for ekstra profilering på grunn av økt etterspørsel i den kommende perioden
    • For noen kan det være aktuelt å revurdere sine servicegradmål i den kommende tiden. Her kan du ha fordel av en automatisk oppdateringsplan av servicegradmålene i vår løsning. 
    • For noen kan det være aktuelt «dra ned lageret». Her har vi allerede postet en artikkel på vår blogg. Det finnes ytterligere muligheter for å dra ned lageret, bl.a ved å justere kostnadsparametrene. Ta kontakt med oss, så skal vi forklare.
    • For noen kan det å gjøre investeringskjøp være en gyllen mulighet. Nå har jo kronen svekket seg mot både dollar og euro. Flere mener at kronen kommer til å fortsette å svekke seg og er aktive med investeringskjøp. Det er meldt at flere leverandører er trege med å få inn nye kurser i sine systemer og at man, ved å agere raskt, kan kjøpe lønnsomt til «gamle» priser, bokstavelig talt.

Dette var noen av tiltakene og erfaringene vi ser at våre kunder gjør akkurat nå. Det er flere andre ting som kan være aktuelle – og som du ser, er det mulig å iverksette flere av disse tiltakene uten å nødvendigvis ha Blue Ridge-løsningene. Men vi ser at mange har uvurderlig nytte av våre løsninger nå. Ta bare kontakt hvis du har andre problemstillinger du vil diskutere.

Meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev, så vil du automatisk få ytterligere tips etterhvert som situasjonen utvikler seg.

Sverre Rosmo

Sverre Rosmo

Sverre har jobbet med forsyningskjeder, transport og innkjøp i over 20 år. De siste 10 årene har Sverre jobbet som prosjektleder, konsulent og i salgsrettet virksomhet hovedsaklig mot nordiske grossister, distributører og detaljister. Sverre brenner for logistikkfaget og ikke minst innkjøps- og lagerstyring. Han har i lengre tid vært engasjert som foredragsholder på Handelshøyskolen BI og Logistikkhøyskolen. Han har tidligere publisert fagartikler. Sverre er i dag medlem i styret i LOGMA.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt, godtar du at vi lagrer e-postadressen din.

Gjør innsikt om til handling

La oss snakke om hvordan vi kan skape effektive innkjøp og vareforsyning som synes på bunnlinjen for din bedrift!
Rull til toppen